Nr 1 LOTTA

ÖSlJ lok nr 1 LOTTA är ett mindre industrilok med axelföljd B och ramtank, tillverkat 1913 av Orenstein & Koppel, Berlin, tillverkningsnummer 6620.

MaskineriVikt
Cylinderdiameter145 mmTomvikt4,6 ton
Slaglängd260 mmTjänstevikt5,5 ton
Slidstyrning WalschaertAdhesionsvikt 5,5 ton
Största dragkraft0,75 MpAxeltryck, max2,8 Mp
PannaÖvrigt
Effektivt ångtryck10 kp/cm2Kolförråd 0,10 ton
Effekt*20 hkVattenförråd 0,38 m3
Hjulbas1 200 mm
Längd över buffertar4,32 m
*Med effekt avses ångpannans specificerade kontinuerliga effekt.

LOTTA hade ursprungligen anskaffats av SJ Byggnadscentralförråd och som byggnadslok dragit fyllning från skärningar på små provisoriska decauvillespår fram till bankfyllningar lite varstans i Sverige vid anläggning av järnvägar. Loket kom senare till Kohlswa Järnverk, där det användes i en fältspatsgruva, det avställdes och glömdes bort och påträffades av en ÖSIJ-medlem under uranprospektering och  överfördes till ÖSIJ som gåva 1959 .

LOTTA var oumbärlig på Lina och även första åren i Mariefred. Det var i gott skick vid övertagandet, ty 1949 hade det varit intaget på KUJ lokverkstad i Köping, där hjulen svarvats, lagren renoverats, tuber utbytts och hyttens bakre plåtvägg ersatts av en ny.
Under nästan hela 1967 års säsong var LOTTA alternativet till VIRÅ.

Sedan 1996 har LOTTA varit deponerad på tekniska museet i Stockholm, vissa brister i pannan bla dåliga takstag har gjort att loket inte varit aktuellt att ta i drift igen.

LOTTA togs hem  till Mariefred till ÖSlJ 50 års jubileum 2009.

Leave a Reply