Annaberg - Ormaryds Järnväg (AOJ)

Tändsticksfabrik i smålandsskogarna fick järnväg, nådde exportmarknader

En järnväg, som transporterade aspstockar och tändstickskistor
Anneberg-Ormaryds Järnväg öppnades för trafik 1909 och lades ned 1934. Den byggdes för transporterna mellan tändsticksfabriken i Smålands Anneberg och  stationen i Ormaryd på Nässjö - Oskarshamns Järnväg. Därför fick den smeknamnet “Tändstickståget”. Fabriken låg mitt i smålandsskogarna eftersom vattenkraften fanns där, och råvaror och färdiga produkter fraktades länge 5-10 km med häst och vagn. När järnvägen byggts blev godstransporterna mycket bekvämare och billigare. Persontrafiken var liten och spåret gick mest genom skog utan bebyggelse, bara två hållplatser med lite trafik.
Det mesta av av AOJ:s rullande materiel köptes begagnad från Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg efter att denna hade byggts om till normalspår. Lok nr 3 köptes nytt och var störst av alla lok på de sju banorna med persontrafik på 600 mm spårvidd.
I Ormaryd anslöt AOJ till den normalspåriga järnvägen. Här var alltså en omlastningsplats för tändsticksfabrikens råvara, aspstockar, och dess färdiga produkter. Tändsticksaskarna levererades till köpare i många länder, packade i stora kistor. 
 

Fordon från AOJ som finns på ÖSlJ
Inget originallok från AOJ-lok finns bevarat. ÖSlJ äger personvagn Co 1 samt godsvagnarna G 3 och NN 27. Vidare renoveras nu godsvagn NN24, och vi äger även orenoverade NN 25.